SPOR IV
Oppgave 1
Charlie går på 8. trinn på Charlottenlund ungdomsskole der av elevene er gutter. av guttene går på 8. trinn og går i klassen til Charlie. Hvor stor brøkdel av elevene på skolen er gutter som går i klassen til Charlie?
Oppgave 2
Charlotte og Charlie tok en løpetur rundt banen. Charlie løp av banen på 1 minutt, mens Charlotte løp av banen på samme tid.
a) Hvor lang tid tar det før Charlie tar igjen Charlotte med en runde hvis de holder jevn fart?
b) Hvor mange runder har Charlie sprunget på dette tidspunktet?
Oppgave 3
Når vi skal skrive tall som ikke er heltall (naturlige tall), bruker vi vanligvis desimaltall eller brøk.
a) Hvilke fordeler gir det å skrive tall som brøk? Bruk eksempler i svaret ditt.
b) Hvilke fordeler gir det å skrive tall som desimaltall? Bruk eksempler i svaret ditt.
Se fasit
Hvordan regner man ut oppgave 2?
Mvh Britt
Hei,
det var noe upresis oppgavetekst, men målet var å finne ut hvor mange runder det tok før Charlie tok igjen Charlotte med en hel runde.
Charlies runder = Charlottes runder +1
Det gir følgende likning
1x/3 = 1x/4 + 1
Hei igjen
Takk for svar. Da burde det kanskje stått at man måtte bruke en ukjent og likning for å få det til?
Mvh Britt
Hei igjen!
Du MÅ ikke bruke likning. Du kan lage en tabell og telle opp antall hele runder og finne svaret på den måten.
Geir